Reisdag

27 april 2017 - Mariposa, California, Verenigde Staten

Raar idee dat we nu alweer zo'n 800 km van Vegas zitten. Gisteravond het meeste al ingepakt en na een heerlijk ontbijt, zelfs met pancakes, gingen we richting Yosemite. Helaas is de SR 120 ofwel Tioga Pass nog gesloten dus moesten we ca. 150 km omrijden en is de route veel minder mooi. Toch hebben we genoeg gezien en gedaan vandaag (ik zeg alleen maar 'kauwgom en ijs')!

Eerst natuurlijk een foto bij het beroemde bord Welcome to Las Vegas gemaakt. The boys zagen dit niet zo zitten; ze waren nog moe van het vroege opstaan of wilden zo snel mogelijk doorrijden, wetende dat we zo'n lange rit voor de boeg hadden. Het kan inderdaad nog wel eens laat worden. De koffers zaten ook een stuk voller na gisteren! Van alle reisdagen hebben we nog niet door zo'n vlak gebied gereden. Een echt landbouwgebied met sinaasappel- en druiventeelt, enorme 'loonwerkbedrijven', heel veel wind en daardoor zandstormen en zeer slechte wegen. Van de wind werd goed gebruik gemaakt, want we zagen heel veel windmolens en trouwens ook velden vol met zonnepanelen. Chiel heeft ook nog een stuk gereden en het is net alsof de duvel ermee speelt, maar telkens als hij rijdt staat er wel politie of is er een controle. Tot nu toe gaat het nog steeds goed ;)

Omdat het zo vlak was, hadden we wel goede ontvangst op de radio en hoefden we niet elke 10 minuten een andere zender te zoeken. Je kunt wel zien dat de bevolking hier armer is: kleinere auto's, oude machines en veel rommel langs de weg. De hele rit was het super druk op de weg en mensen wisselen nauwelijks van baan. Ze halen gewoon rechts in als ze erlangs willen; wij dan ook maar!

We zijn een keer gestopt om te tanken, voor een sanitaire stop en voor een ijsje/koffie. Voor de rest hadden we fruit en broodjes onderweg.

De wegen hier zijn zo lang, we moesten afrit 171 (!) nemen. In Nederland loopt de A1 van west naar oost en is Oldenzaal afslag 33! Na deze afslag kregen we weer een heuvelachtige, schone weg met veel groen en bomen. Hier was geen rommel meer te zien. Waarschijnlijk door het bord '$1000 for littering'. Om precies 5 uur reden we in Mariposa naar onze Inn, waar we weer een suite hebben. Niet zo luxe als in Vegas, maar wel genoeg ruimte: woonkamer, ingerichte keuken en... supersnelle wifi, zodat Chiel in een mum van tijd alle foto's en filmpjes in de 'cloud' had staan.

We wilden graag eten bij de Mexicaan (even wat anders) maar die zat vol, dus werden het twee enorme pizza's en ondanks alle honger bleef er nog een halve over. Lekker als borrelhapje vanavond bij de tv of een spelletje Yahtzee. Morgen naar Yosemite!