Crazy day

1 mei 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Dit was een leuke, maar rare dag. Richard en Chiel moesten om 8:45 bij pier 33 zijn om naar Alcatraz te gaan. Stijn had toch ook graag meegewild, maar alle tickets waren uitverkocht voor die tijd. Parkeren was moeilijk op die plek dus zou ik ze wegbrengen en ophalen. Pfffffff moest ik toch achter 't stuur in deze drukke stad! Het was maar een kwartier rijden dus moest goedkomen.

In de tussentijd lekker een spelletje gedaan met Femke boven bij 'the pool'. De zon brandde er alweer aardig op. Het is echt warm voor de tijd van t jaar. Aan Stijn gevraagd wat hij nog wilde doen vandaag (de fut is er een beetje uit lijkt t wel en helemaal als de wifi-verbinding niet werkt). Toen hij hoorde dat er een aquarium in de buurt was, werd hij direct enthousiast. Oké, dan halen we papa en Chiel op, laten we ons naar pier 39 brengen (hadden we ook kunnen lopen!) en laten we ons om half 2 weer ophalen.

---o---

Alcatraz was indrukwekkend, er was een Audio Tour van 45 minuten (Nederlands vertaald) in het cellenblok. Al Capone vond het er niet zo gezellig; hij heeft er 4 jaar gezeten (van 1934 tot 1938). Hij had syfilis en zijn hersenen hadden daar onder te lijden; hij werd er 'gek' van en werd overgeplaatst naar een gevangenis met een medische afdeling in Zuid Californië. De cellen waren nog kleiner dan ik had verwacht. Na een succesvolle ontsnapping in 1962 door drie personen had Alcatraz niet meer de status van weleer. In 1963 werd Alcatraz gesloten door toenmalig precident J.F. Kennedy, mede door het mildere beleid in het Amerikaanse Congres.

---o---

In het eerste gedeelte van het aquarium waren alleen dieren te zien die ook in de baai voorkomen. Een verdieping lager konden we als het ware onder de baai doorlopen en zagen we de Californische jodenvis (nog maar 1000 van op aarde), de gevlekte zevenkieuwshaai, roggen, luipaardhaaien en steuren. Er waren zelfs duikers bezig om het glas schoon te maken en de reuzenbaars te lokken met aas. Het gigantische beest liet zich echter niet verleiden. We mochten ook nog roggen, haaien, zeesterren en zeeanemonen aanraken en ze voelden resp. heel glad, als schuurpapier, glad en plakkerig. Ze lieten ook nog schildpadden, kikkers, slangen, chinchilla's en otters zien. Het aquarium was niet zo groot, net als Stijn vandaag ;). Hij werd voor 12 aangezien en van het uitgespaarde geld hebben we een lekker ijsje gekocht. Het zou toch nog wel even duren voordat papa ons zou ophalen. Het duurde echter wel heel lang en gelukkig hadden ze wifi bij de pier. Nee, papa was een half uur geleden al vertrokken, maar het kon wel iets langer duren, want het was erg druk in de stad. Toen ik vanmorgen terug reed had ik op de radio wel iets gehoord over een brand en afgesloten wegen bij Embarcadero. Na een uur gewacht te hebben zagen we eindelijk de grijze Ford aan komen rijden. Bleek dat hij er 45 minuten over had gedaan, compleet vast stond in het chaotische verkeer van SF en al een kwartier op ons stond te wachten, maar hij ons niet zag en wij hem niet!! Papa was er wel een beetje klaar mee. Hij vond het zonde van de dag.

Twin Peaks en 'the Painted Ladies stonden nog op mijn bucketlist en misschien ook nog wel The Golden Gate Park, maar niet alle kinderen waren even enthousiast. Vanaf toen ging er ook het een en ander mis: kaartlezen met 50% eenrichtingswegen is geen succes, koffie drinken in de auto is geen succes, extra ketchup bestellen is ook geen succes! Toch hadden we vanaf Twin Peaks een prachtig uitzicht over de stad, hebben we bijna heel het park gezien inclusief het grootste levende dier afkomstig uit Noord-Amerika: de bizon die in 1891 bijna was uitgestorven en konden we ook nog 'the painted ladies' zien: een rij Victoriaanse huizen in verschillende pasteltinten uit o.a. de serie Full House. Onderweg zagen we ook nog een volwassen man hardlopen in een..... luier! Kan het nog gekker!! De dag afgesloten bij Carl's jr. met heerlijk Mexicaans eten en zelfs hier moest de security eraan te pas komen om enkele zwervers niet met fiets en al naar binnen te laten gaan.

Op onze weg terug naar het hotel gooide Stijn een beker met nog wat ijs en Sprite in een prullenbak vlak voor de ogen van een zwerver. Deze graaide de beker snel uit de bak en gaf Stijn een figuurlijke trap onder zijn achterste, waarna Stijn snel de andere beker aan de arme man gaf. Het went nog niet echt... .

1. Opa:
    2 mei 2017
    Dit was een hele drukke dag voor jullie. \\\\\\\\\en dan voor Heidi een bijzondere dag,omdat ze zelf moest rijden in zo,n vreemde en drukke stad. Maar ik hoop dat het morgenmiddag droog weer is,om nog wat in de tuin te kunnen (mogen ) doen.
    Veel liefs,en al vast een fijne en gezellig thuis reis,en veel liefs ook van oma.
    Voor jullie allen een dikke knuffel..opa & oma